Header ADS

header ads

Kisah pemuda selama 17 tahun tinggal di perkuburan


Beberapa hari yang lalu terdapat kajian yang temanya sangat menarik dan membuat penuntut penasaran, kisah seorang pemuda yang tinggal selama 17 tahun di kubur. Para penuntut berpendapat bahawa pemuda itu tinggal di dekat tanah perkuburan, tetapi mereka terlepas perkiraannya bahawa dia tinggal di tanah perkuburan itu sendiri.

Para ustaz memulakan ceritanya, "anda mungkin tidak mempercayai kisah ini, kerana pemuda ini lahir dari keluarga kaya. Ayah dan ibunya dihormati dan mempunyai kekayaan yang banyak. Pada pandangan masyarakat sekitar, kedua ibu bapa ini adalah ibu bapa yang sempurna, tetapi seseorang hanya dapat menilai apa yang mereka nampak. Orang tidak tahu bahawa kedua ibu bapa yang terhormat ini meletakkan anak-anak mereka di kubur dan menjalani kehidupan mereka selama 17 tahun di kubur. Setiap hari, anak itu makan, minum dan tidur di kubur yang penuh dengan kegelapan. Anak itu hanya dapat menjalani apa yang diberikan oleh ibu bapanya, tanpa sedikit pun perlawanan, ”katanya sebentar dengan sedikit kesedihan di wajahnya, lalu dia berhenti sejenak.

Mata penututnya tertumpu pada ustaz, wajah ingin tahu yang semakin buruk, apa makna semua ini ?, keluarga yang dihormati dan mempunyai kekayaan yang banyak, tetapi mereka meletakkan anak mereka di kubur, adakah kisah benar ini terjadi? soalan mula menghantui dirinya.

Para ustaz mulai meneruskan ceritanya, "sebelum ulang tahun ketujuh belas, ibu bapanya berjanji untuk memberikan apa sahaja yang diinginkan oleh anak lelaki mereka sebagai hadiah ulang tahun. Pemuda itu mengira, ini adalah waktu dan kesempatan yang tepat untuk mengajukan permintaannya, dia tidak lagi ingin tinggal di tanah perkuburan, tetapi adakah ibu bapanya akan mengabulkannya? Hari itu tiba, ibu bapanya datang kepadanya dan bertanya apa hadiah yang dia mahukan.

Pemuda itu menjawab: "Ayah, ibu ... Saya tidak banyak bertanya, saya hanya bertanya satu perkara"

"Anak apa? Katakanlah, Ayah dan Ibu akan mengabulkan permintaan anda "

"Janji Bapa dan Ibu?" Pemuda itu berkata dengan sopan

"Sudah tentu anak, ayah dan ibu berjanji akan memenuhi permintaan anda, selama kami mampu". Jawab ayah dengan penuh kasih sayang.

"Ayah ... Ibu ... Saya tidak mahu tinggal di tanah perkuburan lagi"

"Apa? Apa maksud awak, nak? tiba-tiba terkejut dengan kata-kata anaknya.

"Ayah telah berjanji untuk mengabulkan permintaan saya dan itu semua keinginan saya, Ayah ....".

"Ya, nak, aku berjanji, tapi ... Aku tidak mengerti maksudnya, Nak."

"Baiklah ... saya telah tinggal di sini selama 17 tahun, tetapi tidak satu hari pun saya mendengar ayah dan ibu saya membaca al-quran. Sementara itu, Rasulullah shallallahi 'alaihi wa sallam pernah mengatakan bahawa rumah di mana al-quran tidak pernah dibacakan adalah seperti kubur. Saya tidak mahu tinggal di kubur lagi. Baiklah… Ibu… ”.

Kedua ibu bapa pemuda itu diam dan malu dengan anak-anak mereka, “Ayah dan ibu saya tidak pernah mengajar saya cara membaca al-quran. Memang rumah ini mewah, besar dan orang melihatnya sebagai istana. Tetapi mereka tidak tahu bahawa di mata Rasulullah, rumah ini seperti kubur. Sekiranya Ayah dan Ibu ingin menunaikan janji itu maka tunaikanlah permintaan saya, tolong Ayah… Ibu… Saya tidak mahu tinggal di tanah perkuburan lagi. Ajarkan saya untuk membaca al-quran, agar rumah ini bersinar dengan cahaya al-quran ”.

Penuntutnya kagum dan kagum dengan cara penyampaian ustaz, kisah yang sangat memberi inspirasi untuk menjadikan kediaman kita bersinar dengan cahaya al-quran. Janganlah menjadikan rumah kita seperti rumah kubur.

______
WANITADAILY

http://wanitadaily.blogspot.com
https://www.facebook.com/WanitaKini
https://t.me/dapuronline

Post a Comment

0 Comments