Header ADS

header ads

Suamiku Bekas Penagih


Tahun 2013 kali pertama suami aku dapat tahu suami aku terlibat salahguna dadah. Aku terjumpa satu paket straw kecil berisi serbuk berwarna hijau.

Pada awalnya aku tak fikir benda tu dadah sebab selalu tengok dalam drama dadah berwarna putih. Lepas diselidiki rupanya tu dadah methampethamine.

Suami aku selalu ambik dadah jenis syabu dan ice (batu). Mungkin waktu tu dia baru berjinak-jinak nak berkenalan dengan dadah maka dia guna kaedah chase (hisap) bukan suntikan (IVDU).

Kadang-kadang aku pernah juga terjumpa botol kaca yang dia guna untuk hisap ais.

Tapi aku noob dan naif lagi waktu tu. Apa yang suami aku cakap aku percaya je tanpa membantah.

Sebab sebelum nikah dia memang baik dan tak pernah ambik dadah. Berbeza sangat. Entah setan apa yang merasuki dia sampai terjerumus dengan dadah.

Lepas kantoi memang aku mengamuk!

Tapi mulut dia memang manis. Manis mengalahkan tebu! Aku yang tak berapa cerdik ni pun percaya jelah dengan Janji dia konon nak berubah tu.

Alih-alih makin teruk. Duit tak pernah ada, segala bil aku yang bayar. Mujur aku bekerja waktu tu. Anak pun aku yang handle dari A sampai Z.

Sampai satu tahap dia dah start ambil duit aku tanpa kebenaran. Sampaikan aku terpaksa sembunyikan kad ATM dalam bra! Tu pun kalau aku terlelap je duit dalam bank mesti hilang.

Beberapa kali jugak la aku pernah call centre untuk cancel card. Aku dah start stress waktu tu sebab gaji aku cukup-cukup je untuk kegunaan bulanan. Susu pampers anak lagi.

Entahlah……

Mulut dia manis ke aku yang bodoh waktu tu. Haha…

Dipendekkan cerita, bila ketagihan dia dah semakin teruk dia memang dah berubah sangat-sangat. Tak seperti orang yang aku kenal dulu. Selekeh, kurus keding.

Kerja memang ke laut dah. Dia dah start pukul aku bila aku tak bagi duit. Barang-barang dalam rumah semua dia angkut jual.

Janji dia dapat duit untuk beli barang. Dia jual barang memang harga lelong la. Sampaikan gelang aku pun dia curi. Sampai ke sudah tak mengaku. Lastly aku jumpa surat pajak je.

Setiap kali kena pukul aku pastikan aku buat report polis dan pemeriksaan kesihatan. Walaupun lastly kebanyakan kes tu berstatus No Further Action (NFA) je sebab aku yang terlajak sayang laki.

Isteri yang pernah dipukul suami tolong la buat report polis. Kita tak tahu berapa lama kita mampu bertahan dalam pernikahan tu. Report tu akan berguna pada masa hadapan.

Bertahun tau aku bertahan hidup dalam keadaan toxic tu.

Kalau aku masih waras waktu tu memang aku dah bawa diri. Tapi disebabkan aku pun dah start sakit kemurungan waktu tu jadi aku pun macam orang gila.

Aku ikut je cakap dia. Aku berhenti kerja. Memang aku gila dah waktu tu. Time aku stress aku berjalan tanpa hala tuju. Kepala aku jadi kosong.

Tumpang sekejap kat rumah mertua sebab aku dah takde duit nak bayar sewa dan keperluan lain. Kereta pun kena tarik sebab aku tak mampu bayar.

Waktu tu baru aku nampak perangai ‘beras’ dan ipar duai aku yang sebenar. Waktu aku kerja dan berduit semua berbaik. Bila aku jatuh semua mengata.

Adik/ abang mereka yang ambik dadah tapi aku yang disalahkan.

Pernah satu ketika suami aku pukul aku depan keluarga dia. Tak ada seorang pun yang tegur atau melarang termasuk la mertua aku. Waktu tu aku dah start rasa tawar hati dan lelah. Aku dah cerdik sikit.

Lepas beberapa ketika keluarga suami halau kami. So kami membawa diri ke ibu kota.

Rupanya ibu kota ni cabaran dia lagi hebat. Duit takde kat tangan tak mampu nak sewa rumah. Aku pulak baru lepas bersalin waktu tu. Hari-hari tidur dalam kereta.

Kami kumpul kotak, botol dan jual untuk dapat duit. Laki aku masih menagih tau waktu tu!

Kami start mengenali hidup gelandangan. Tengahari ambil nasi di baitulmal maiwp. waktu tu bangunan baitulmal masih lagi di Chow Kit. Bersebelahan hotel KLIH. Malam pulak beratur ambil nasi di medan tunku.

Dipendekkan lagi cerita……..

Tahun 2018 suami aku serah diri untuk penjara sebab dia nak berubah. Nak mula hidup baru.

Panjang lagi kisah ni aku nak ceritakan sebenarnya. Aku nak berkongsi kisah ni dengan isteri-isteri di luar sana yang suami ada masalah dadah. Alhamdulillah sekarang suami aku dah okay.

Kalau feedback okay lepas ni aku sambung cerita ye.

Mawar
(Bukan nama sebenar)

Sumber https://iiumc.com/


______
WANITADAILY
http://wanitadaily.blogspot.com
https://www.facebook.com/WanitaKini
https://t.me/dapuronline

Post a Comment

0 Comments