Header ADS

header ads

Lelaki didenda RM2,000 kerana pukul wanita


Seorang pengusaha restoran berusia 58 tahun dikenakan denda RM2,000 kerana memukul seorang wanita kerana dikatakan membunyikan hon kereta dalam kejadian yang tular di media sosial.

Ketua Polis Daerah Cheras, Mohamed Moksein Mohamed berkata, lelaki itu ditangkap pada hari kejadian pada 16 Disember, dan didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan. Kejadian itu berlaku di kawasan parkir sebuah kondominium di Desa Petaling.

Dia mengatakan lelaki itu mengaku bersalah atas tuduhan menyebabkan kecederaan secara sukarela kepada mangsa yang berusia 27 tahun, dan dikenakan denda.

Untuk rekod, denda maksimum untuk pertuduhan itu adalah penjara satu tahun, denda hingga RM2,000, atau kedua-duanya.

"Kes ini dipercayai disebabkan oleh salah faham antara mangsa dan suspek," tambah Mokhsein.

Dia juga menafikan dakwaan yang tersebar di media sosial bahawa lelaki itu adalah 'Datuk'.

Sementara itu, akaun Facebook dengan nama ‘Snow Kwong’ berkongsi kisah yang dikatakan diceritakan sendiri oleh mangsa yang terselamat dalam kejadian itu.

Mangsa yang terselamat mengatakan kejadian itu berlaku di Kondominium Amandesa Resort pada hari Rabu sekitar jam 8 malam.

Dia mendakwa kereta pelaku menghalang lalu lintas ke tempat letak kereta kondominium yang sedang ditujunya. Justeru, menurutnya, setelah menunggu beberapa minit, dia membunyikan hon keretanya.

Mercedes Benz berwarna biru gelap itu akhirnya dialihkan dan dia dapat sampai ke tempat letak kenderaannya.

Namun, ketika dia berjalan ke arah lobi setelah mengunci keretanya, dia mendakwa pelaku itu berdepan dengannya dan bertanya apakah dia yang membunyikan hon kereta. Dia berkata ya dan menjelaskan bahawa dia telah lama menunggu.

"Tanpa amaran, dia meraih rambut saya dan terus memukul kepala dan wajah saya.

"Saya ketakutan dan berlari di belakang sebuah kereta untuk bersembunyi ketika saya bersendirian dan tidak berdaya. Saya jauh lebih kecil dari segi saiz dan kekuatan berbanding dengan dia yang lebih tinggi daripada saya […]

"Oleh kerana dipukul,mulut dan gusi saya berdarah teruk sebab saya menggunakan pendakap gigi. Kesan pukulan di kepala menyebabkan saya sakit kepala dan terdapat kesan benjol, saya bimbang saya mungkin mengalami gegaran otak akibat pukulan itu," katanya dipetik sebagai berkata.

Dia mengatakan bahawa bapanya bergegas ke tempat kejadian dan dia menghubungi polis, sementara pelakunya kembali dengan pisau pemotong daging yang disisip di belakang punggungnya bersama dua anak lelakinya.

Dia mengatakan seorang saksi dapat mengambil gambar senjata itu, yang juga dikongsi di media sosial.

Ketika ayahnya menyoal pelaku atas alasan memukul anaknya, lelaki itu dikatakan membalas, "Dia memang patut dipukul kerana dia membunyikan hon."

Lelaki itu kemudian dikatakan cuba menyerang lagi tetapi ditahan oleh kedua-dua anak lelakinya.

Ketika polis tiba, dia mengatakan bahawa dia telah membuang atau menyembunyikan pisau itu sebelum dia ditangkap.

Setelah membuat laporan polis, dia mengatakan dia diarahkan oleh polis untuk mendapatkan laporan pemeriksaan dari Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia.

Ketika dia tiba di rumah pada pukul 2 pagi setelah semua dokumentasi dan rawatan yang diperlukan dilakukan, dia mengatakan ibunya memberitahunya bahawa anak pelaku telah meminta maaf dan meminta mereka untuk tidak mendakwa bapanya yang sedang mengalami tekanan.

"Adakah itu bermaksud siapa pun diizinkan memperlakukan orang lain seperti memukul jika dia mengalami tekanan? Bagaimana jika polis tidak sampai tepat pada waktunya?

"Apa yang akan dia lakukan dengan pisau pemotong daging yang disembunyikan di belakangnya? Adakah dia akan memotong saya kerana dia tertekan?

"Sekiranya saya kehilangan nyawa, apakah itu berarti permintaan maaf dari anak-anak lelakinya mampu menampung kehilangan ibu bapa saya atas kematian saya?" dia menyoal.


______
WANITADAILY

http://wanitadaily.blogspot.com
https://www.facebook.com/WanitaKini
https://t.me/dapuronline

Post a Comment

0 Comments